Direktlänk till inlägg 19 januari 2012

Unika Jag!

Av Tiny - 19 januari 2012 16:58


Jag har undrat många gånger under dessa månader jag varit hemma...


Vad ger det mig?


Det är visserligen bra att kunna ventilera så mkt som jag gjort...  som kan ge mig mina tankar en riktig ventilering när jag verkligen behöver det, ja behövde det rejält när jag insjuknade! Det håller jag med om,, men idag? När jag accepterat det faktum att jag får vara svag, då har jag inte samma behov av att ventilera.. jag tänker i egen takt, försöker att kbt-behandla mig.. har funderat på om jag ska kbt utbilda mig? om jag kan hjälpa mig själv på detta sätt så borde jag vara till en bra hjälp för andra när jag väl är frisk? Att vara tvåspråklig gör mkt, att kunna riktigt dövspråk dvs teckenspråk samt talad svenska! Det är otroligt att kunna vara en tillgång!


Med ett riktig dövsspråk menar jag att jag är verkligen döv i mitt språk - att jag både är och vill vara det i mitt språk - att kunna eller att vara teckenspråklig är två helt olika saker.. Jag är både ock.. vad var det en sade - hårt döv? Nope, det är jag inte.. jag är fullt tvåspråklig och det är jag så stolt över!


Det jag har märkt - är att mina känslor och sanna jag kommer fram inom teckenspråket. Min röst är tråkig när jag pratar med röst.. Det upplever iallafall jag, ni får protestera OM ni vill...Att använda mina händer, kropp och mimik för att kunna uttrycka mig ger mig glädje! Det är JAG!


MEN min hörsel är otroligt viktig! Den är jag född och uppväxt med, så jag vet vad det innebär att höra! Därför är den så viktig för mig, att kunna känna igen ett ljud när jag går ngnstans, att kunna prata om det innersta med en av mina bästa vänner, att kunna prata i telefon med min pappa som betyder allt för mig, att kunna prata öga mot öga med min mor, min svärmor, min svärfar, mina svägerskor med familj, mina döttrar, min farmor, ja alla mina dem som inte kan teckenspråk - det är så viktigt för mig! Så att vara hörselskadad är jag också rejält stolt över!! Jag har ngt unikt - mina händer samt mina öron!!


Jag NJUTER av att kunna vara delaktig i båda dessa världar - att kunna prata antingen med kroppen eller med munnen! För första gången i mitt liv är jag UNIK! Jag ÄR JAG!


Min man - han är den viktigaste i mitt liv - han har funnits där i alla tider oavsett vad! Var jag än vänder mig så FINNS HAN DÄR bredvid mig! Spelar ingen roll vad det än gäller, jag behöver aldrig fundera - det är bara så - han finns och är där, utan att jag ska ta det för givet. Att uppmuntra och ge varann kärlek utan att tänka på vad det kostar själsligt är en lycka som jag unnar alla, jag är lycklig att vara en av de få som fått den chansen!  


Jag minns den dagen vi talade om för varandra att vi ville ha varandra och ville leva tillsammans! Det var så underbart och alla sade att vi var så rätt för varandra! Det visste vi båda två redan, därför vågade vi flytta ihop första veckan vi var tillsammans, vågade att förlova oss innan 3 månaders dagen, vågade försöka skaffa barn innan vi ens varit tillsammans i 1 år, vågade gifta oss när vi varit tillsammans i bara 2 år! Här sitter vi nu, 10 år och  6 månader senare och är fortfarande kära som attan! Helt otroligt! :) För att hoppa tillbaka till mitt gamla ämne - han gör mig UNIK! Likaså mina töser - de gör mig UNIK! Mina föräldrar gjorde mig UNIK!


Jag tackar dem alla för det! Tack ni alla (familj som vänner!) för att ni tror på mig! Ni får mig att tro på mig själv!  Det är här jag vill vara, hos de mina! Hos mig själv!


// Tine

 
 
Ingen bild

Mitta

19 januari 2012 17:13

Låter helt underbart med en familj/man som finns vid din sida! Din kärlek är så äkta och jag kan bara jämföra mig med din. Min finns där med vart jag än vänder mig! Känns så underbart o toppen!

Saknar dig!

Kramis o puss <3

 
Ingen bild

Addie

20 januari 2012 08:59

Fantastiskt inlägg och tårögd. Du är också unik i mina ögon.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tiny - 28 augusti 2012 09:07

...ja snart september o hösten ska göra sin ingång.. Visserligen har vi inte haft en riktig sommar i Sverige i år - väldigt mkt regn osv.. Jag har bara haft den rena turen att få vara i värme och sol i två av de värsta regniga veckorna. Nämligen ut...

Av Tiny - 22 maj 2012 10:37


Tjohej!   Idag är jag en röd liten kräfta - bra sätt och visa för mina töser att man måste smörja in sig.. min äldre är lite envis med att inte göra det.. Men efter sett mig så JAAA mamma jag ska smörja in mig! ;)   Fin jag är va? Satt hemma h...

Av Tiny - 13 maj 2012 15:42

  Idag är man lite väl ur gängorna igen, satte igång att klippa gräsmattan.. Jag har ärligt talat bävat inför att klippa den.. ni som känner mig väl - vet att jag älskar att klippa gräsmattan, att ingen annan får klippa den. det är bara jag,... men i...

Av Tiny - 25 april 2012 15:31


Tjohej på er där ute i cybervärlden!!   Det var ett tag sen nu, just idag känner jag mig glad! Varit hemma hos en underbar kollega ute i Pålsboda och vandrat i skogen bland hennes hästar och söta Maja katten. Bjöds på både fika o lunch, enormt go...

Av Tiny - 1 december 2011 10:48

  Hej på er!      Medan jag sitter och väntar på besiktningskillen inför installation av fläkten till taket i vardagsrummet mot golvet i badrummat så tänkte jag skriva ner lite här..   Ni undrar säkert vad som egentligen har hänt på sistone...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards